• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دوفصلنامه جاویدان خرد
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1396)
شماره شماره 32
شماره شماره 31
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 09 (1391)
دوره دوره 08 (1390)
دوره دوره 07 (1389)
دوره دوره 06 (1388)
دوره دوره 05 (1387)
غفاری, سید احمد. (1396). مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه. دوفصلنامه جاویدان خرد, 14(32), 113-134.
سید احمد غفاری. "مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه". دوفصلنامه جاویدان خرد, 14, 32, 1396, 113-134.
غفاری, سید احمد. (1396). 'مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه', دوفصلنامه جاویدان خرد, 14(32), pp. 113-134.
غفاری, سید احمد. مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه. دوفصلنامه جاویدان خرد, 1396; 14(32): 113-134.

مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه

مقاله 6، دوره 14، شماره 32، پاییز و زمستان 1396، صفحه 113-134  XML اصل مقاله (761 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
سید احمد غفاری
استادیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
چکیده
معرفت در حوزة فلسفی اسلامی و غربی، به باور صادق موجّه تعریف شده است؛ عنصر محوری توجیه، همواره مورد بحث در میان محقّقان معرفت‌شناس بوده است. فیلسوفان معرفت‌شناس مسلمان، با تکیه بر تقسیم معرفت به بداهت و نظریّت، بداهت را به عنوان گزارة پایه معرّفی نموده و مبناگروی را بر اساس ابتناء نظریّات بر بدیهیّات، طرّاحی کرده­اند. مقصود از بداهت در این نوشتار، استقلال از فکر است.
لیکن تقسیم معرفت به پیشینی و پسینی، نتوانسته است چنین کارآمدی را داشته باشد؛ به عبارت دیگر، در فلسفة غرب، گزارة پیشینی نتوانسته است تکیه‌گاه توجیهی برای گزارة پسینی باشد. مقصود از پیشینی در این نوشتار از میان تعاریف هشت‌گانه مذکور در مقاله، عدم وابستگی توجیه گزاره به تجربه به معنای حسّ ظاهر است.
 در این مقاله، فارغ از کمبودی که در بیان معرفت‌شناسان غربی در این زمینه وجود دارد، نحوة توجیه مبناگرایانة گزاره‌های پیشینی و پسینی -‌با الهام از الگوی فلسفة اسلامی-  با رویکردی تحلیلی تبیین شده‌است.
کلیدواژه‌ها
معرفت؛ بدیهی؛ پیشینی؛ توجیه
عنوان مقاله [English]
مقایسة گزارة بدیهی و گزارة پیشینی در مسألة توجیه
نویسندگان [English]
Seyed Ahmad Ghafari
چکیده [English]
معرفت در حوزة فلسفی اسلامی و غربی، به باور صادق موجّه تعریف شده است؛ عنصر محوری توجیه، همواره مورد بحث در میان محقّقان معرفت‌شناس بوده است. فیلسوفان معرفت‌شناس مسلمان، با تکیه بر تقسیم معرفت به بداهت و نظریّت، بداهت را به عنوان گزارة پایه معرّفی نموده و مبناگروی را بر اساس ابتناء نظریّات بر بدیهیّات، طرّاحی کرده­اند. مقصود از بداهت در این نوشتار، استقلال از فکر است.
لیکن تقسیم معرفت به پیشینی و پسینی، نتوانسته است چنین کارآمدی را داشته باشد؛ به عبارت دیگر، در فلسفة غرب، گزارة پیشینی نتوانسته است تکیه‌گاه توجیهی برای گزارة پسینی باشد. مقصود از پیشینی در این نوشتار از میان تعاریف هشت‌گانه مذکور در مقاله، عدم وابستگی توجیه گزاره به تجربه به معنای حسّ ظاهر است.
 در این مقاله، فارغ از کمبودی که در بیان معرفت‌شناسان غربی در این زمینه وجود دارد، نحوة توجیه مبناگرایانة گزاره‌های پیشینی و پسینی -‌با الهام از الگوی فلسفة اسلامی-  با رویکردی تحلیلی تبیین شده‌است.
کلیدواژه‌ها [English]
معرفت, بدیهی, پیشینی, توجیه
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 30
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

براساس نامه شماره 26953/11/3/89 در جلسة مورخ 31/6/89 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درجه علمی‌-پژوهشی به دوفصلنامه جاویدان خرد اعطا گردید.

آدرس: چهارراه امیر اکرم-خیابان نوفل لوشاتو- کوچه آراکلیان - شماره 4 - تلفن: 66492169

Journal Management System. Designed by sinaweb.